HTML

Top Score

Napi rendszerességgel frissített filmzenei blog - ajánlók, érdekességek, ritkaságok.

Friss topikok

Linkblog

Mindennapi filmzene

2011.03.25. 08:00 film-zene

Tűzgolyó (John Barry)

Címkék: james bond kém john barry

 

Keresd: Ha John Barry leghosszabb Bond zenéje szerinted is hatalmas teljesítmény és ettől a véleménytől még a hiányos filmzene album sem tántoríthat el.

Kerüld: Ha szerinted jó munkához idő kell, mert a film vége felé már erősen érződik a szűkös határidő és a lemez is erről tanúskodik.

James Bond sorozat - IV. rész

James Bond negyedik küldetése során egy ellopott Vulkán bombázó nyomába ered, amelyről a SPECTRE nevű szervezet két atomtöltetet is ellopott. A szervezet célja a brit kormány megzsarolása az eltűnt fegyverekért cserébe, a 007-es ügynök azonban még a váltságdíj kifizetése előtt a bűnözők nyomára akad. Küldetése során a Bahamákra utazik, ahol többek között találkozik a fekete-fehér bikinijéről elnevezett Dominóval és végül egy hatalmas vízalatti csatában küzd meg a békaemberek seregével és végül Emilio Largóval, a félszemű főgonosszal.

A James Bond filmek stábja az eddigi három epizód során nagyjából egy év alatt összehozta a legújabb kalandokat, a Tűzgolyó esetében azonban már nagyon nehéz volt tartani ezt a feszes tempót. A film az előző részeknék jóval hosszabb (több mint két óra) és sokkal több komplikált jelenetet tartalmaz, mint elődei. Az egyik legsikeresebb Fleming regényből készült adaptációban van robbanásos autós üldözés, egy  valóban működő jetpack, egy teljes karnevál és ráadásul a film közel negyede a víz alatt játszódik, valahol Bahama partjainál. A forgatás feszített tempóját azért tartom fontosnak kihangsúlyozni, mert a már-már tarthatatlan iram a zenén is megérződik, emellett a Bond-filmek történetében eddig páratlan lépésként a főcímdalt is lecserélték az utolsó pillanatban.

John Barry még 1965 nyarán megírta a "Mr. Kiss Kiss Bang Bang" című slágert, mely egy olasz újságírók által használt kifejezésen alapszik - Itáliában ezzel a tömör kifejezéssel írták le a 007-es filmek lényegét. A dalt előbb Shirley Bassey vette fel egy demó felvételen, majd a film számára is rögzítettek egy hosszabb változatot Dionne Warwick előadásában. Ez a motívum lett amúgy a film szerelmi témája is, illetve a nyitány átalakított verziója egyben összekapcsolódott a Vulkán bombázóval és a nyomozással. Bár a dalt már hozzáillesztették Maurice Binder animált stáblistájához is, a dalt azonban az utolsó pillanatban lecserélték. Az ok: a szövegben nem szerepelt a film címe, ami szörnyűséges hiba egy főCÍMdal esetében...

Bár Barry végül sikeresen leszállított egy új dalt mely már a film címét viselte, a Tom Jones által előadott "Thunderball" azonban bizarr ellenpontot képez az aláfestés többi részével. Ahogy a Goldfinger esetében az aláfestés minden tétele a főcímdal részleteiből indult ki, úgy a Tűzgolyó esetében is a főbb motívumok mind a "Mr. Kiss Kiss Bang Bang"-ből eredtek. Miután az eredeti főcímdal eltűnt a filmből, a zene furcsa módon motiválatlan lett, hiszen a témák gyakorlatilag a semmiből tűntek fel, a Tom Jones dal elemeit pedig utólag beillesztették a filmbe, ezzel további emlékeztetőket hagyva a szokatlan dalcseréről.

A "Mr. Kiss Kiss Bang Bang" mellett az aláfestés másik legfontosabb eleme a 007-es téma, melyet Barry eredetileg az Oroszországból szeretettel számára írt és később négy másik filmben is felhasznált. A Tűzgolyó esetében egy egyszerű osztinátóra épülő motívum felhasználása sokkal látványosabb, a komponistának ugyanis pár nap alatt kellett megírni a film teljes fináléjához a zenét. Mivel a létező témák felhasználásával ez túl bonyolult lett volna, ezért az egyszerű 007-es téma kíséri végig a film utolsó fél óráját, begyorsulva, lelassulva, megerősödve és elernyedve ahogy az akció megkívánja. Bár ez a kényszeres megoldás végül sikeresen működik a film utolsó jelenetei alatt, az élelmesebb rajongók már kiszúrhatják a szoros határidő biztos jeleit.

A Tűzgolyó hivatalos filmzenealbuma a zenéhez hasonlóan érdekes utat járt be. Az eredeti bakelitlemezt már karácsony előtt a boltok polcain akarták tudni, így a lemezt már akkor megjelentették, amikor a film második felének még nem is volt aláfestése. A United Artists lemeze így csupán a film első feléből tartalmazza a fontosabb részleteket, emellett pár olyan tétel is található az albumon, mely csak a kiadvány számára készült. 1992-ben a sorozat 30. évfordulóját ünneplő kiadványra húsz percnyi extra zene is került a film második feléből, 2003-ban pedig a bővített kiadványon a teljes CD-t kitöltő nyolcvan percnyi anyag látott napviágot (ebből körülbelül 60 perc hallható a filmben). Bár a lemez még így sem teljes, szerintem a lemez lepörgetése után senkinek sem támad igazi hiányérzete.

Összegzés: A Tűzgolyó Barry legnagyszabásúbb Bond zenéje és néha bizony szédítő érzés belegondolni az egész mű összetettségébe. Sajnos az album programja eléggé össze-vissza lett kialakítva és a közel 10 perces szvitek sem sokat segítenek a kiadvány barátságosabbá tételében. Így ebben a formában sok a felesleges ismételgetés, ezért a Tűzgolyó CD-n nem a legjobb arcát mutatja - ennek ellenére egy olyan Bond zenéről van szó, mely optimálisabb prezentációban akár klasszikus is lehetne.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://topscore.blog.hu/api/trackback/id/tr812800922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása