HTML

Top Score

Napi rendszerességgel frissített filmzenei blog - ajánlók, érdekességek, ritkaságok.

Friss topikok

Linkblog

Mindennapi filmzene

2011.03.07. 08:00 film-zene

Csak szexre kellesz (John Debney)

Címkék: vígjáték romantikus john debney

 

 

Keresd: Ha szereted a könnyű romantikus zenéket, amik egy gyertyafényes vacsora alatt lepörögnek a lejátszóban és nem ijesztenek meg evés közben.

Kerüld: Ha ettől a lemeztől a) a betétdalokat b) John Debney Ragadozók / Vasember 2 során nyújtott csúcsformáját várod.

A Csak szexre kellesz kapcsán azonnal egy filmzenei vicc jutott eszembe (igen, ilyenek is vannak). Egy alkalommal egy szakíró úgy összegezte a neki nem tetsző albumot hogy nem csak sz*r a zene, de a CD is túl rövid. Nyilván több rossz zene sokat javított volna az értékelésen... A Csak szexre kellesz esetében ennek az ellenkezője igaz: a zene nem túl kiemelkedő, de elég rövid ahhoz hogy végig élvezetes maradjon és elszóljon a háttérbe amíg romantikus vacsorát készítesz életed párjának. Valljuk be, az ilyen zenéknek is van létjogosultsága a piacon.

Ivan Reitman filmje egy olyan témát dolgoz fel, mely különös módon több Hollywood-i stúdiót is ugyanabban az időben ihletett meg a feldolgozásra. A film olyan szexelő jóbarátokról szól, akik a rohanó világ miatt nem akarnak komolyabb érzelmi kapcsolatot kialakítani egymással - de romantikus vígjátékok esetében ez a fordulat természetesen elkerülhetetlen. Bár hamarosan a mozikba érkezik Mila Kunis/Justin Timberlake hasonló témájú filmje, őket bőven beelőzte a Fekete hattyú sztárjának új filmje - Natalie Portman és Ashton Kutcher produkciója sikerrel csapott le a Valentin-napi közönségre és teljesített talán valamivel a film érdemei felett.

Egy ilyen jól ismert formulákkal működő sztori esetében az újdonságot szerintem nem is a főszereplőktől érdemes várni, hanem az olyan apró pluszoktól, amiket talán először észre sem veszünk. Bár az előzetes szándékosan elrejti, a film egyik legerősebb szereplője Kevin Kline, aki Ashton Kutcher apjaként magabiztosan hozza az A hal neve: Wandá-ban vagy a Fészkes fenevadak-ban már bemutatott "érzelmes tuskó" szerepét egy kis kapuzárási pánikkal megfűszerezve. És igen, ilyen pluszt jelent számomra John Debney jelenléte is, aki bármilyen stílusban magabiztosan dolgozik, még ha az adott műfaj gyakorlatilag gúzsba is köti a kezét.

John Debney ebben a pillanatban valahol a Hollywood-i A és B vonal között lavírozik, ahol lehetősége van évente 4-6 filmet elvállalnia és ebből nagyjából öt évente sikerül egy nagyot zsákolnia. Ilyen volt 2004-ben A passió, mely a filmzenei körökön kívül is szép sikereket ért el, a zeneszerző pedig az itt szerzett lendülettel egyből tovalibbent a Neveletlen hercegnő 2-re és a Gorilla bácsi-ra. Dióhéjban ez lenne John Debney karrierje - Hollywood-i tucatmunkák között rejlő ékkövek és alkalomadtán egy-egy gyémánt amit aztán nehéz készpénzre váltani. A tavalyi év ilyen szempontból különösen sikeres volt Debney-nek, hisz a Vasember 2-vel majd a Ragadozók-kal két kemény akciózenét tett le az asztalra, így ezek után könnyebben megérthető ez a kis pihentető kikapcsolódás.

Az A és B vonal közötti ingázás másik előnye, hogy ha a film egy kicsit is sikeres vagy legalább az alfestés nem használ túl sok zenészt, John Debney legtöbb műve valamilyen formában kiadásra kerül. A Lakeshore Records mindjárt két kiadványt is megjelentetett a Csak szexre kellesz kapcsán. Az egyik egy dalválogatás, melyen a filmben hallható és nem hallható, de kellően romantikus számok találhatóak. Ennek az albumnak a legfőbb inspirációja a film egyik legjobb zenei poénja - az "azokra a nehéz napokra" készült "mensi-mix", melyen kizárólag a vérrel, vérzéssel kapcsolatos dalok találhatóak. Romantikus vígjátékban rég láttam ennyire jól megtervezett övön aluli zenei poént, úgyhogy ezért mindenképp kijár egy kézfogós smiley.

Ami John Debney zenéjét illeti, az érzelmes tételek főleg a fejlődő kapcsolatot követik és olyan részeken kísérik a szerelmes/szexéhes párt, ahol a dalok már nem képesek minden elmondani. Sajnos az albumom minimális mennyiségű az utómunkálat, pedig egy fantáziadúsabb keveréssel többet is kihozhattak volna az anyagból. Ha a hasonló témákat tartalmazó rövid tételeket legalább összevágják (mint mondjuk a Valentin nap esetében), akkor megússzuk azokat a fél- vagy egyperces trackeket, melyek annyi kortárs albumot vágtak tönkre. Nagyon nehéz vágás nélkül értelmes és maradandó programot kihozni egy ilyen egyszerű zenéből, a lemez producerei így csupán a tételek sorrendjével tudtak egy kicsit játszadozni. Itt van mindjárt az albumnyitó "Golf Date", melyet dallamossága miatt választottak a lemez elejére, pedig a filmben nagyjából 2/3 tájt szólal meg. 

Összegzés: John Debney Csak szexre kellesz lemeze mérsékelt habzású, inoffenzív romantikus zene ami munkával látja el a munkamániás komponistát amíg elkészül a Sin City 2. Az album zenei anyaga  önmagában vidám és élettel teli (ahogy egy folyamatosan szexelő pártól el lehet várni), ilyen prezentációban azonban az érzelmi hullámvasút csak döcögni tud. Kicsit több utómunkálattal esetleg rárakhatnánk még egy csillagot egy lemezre, így ebben a formában azonban talán ennyit sem érdemel...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://topscore.blog.hu/api/trackback/id/tr782709171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása