HTML

Top Score

Napi rendszerességgel frissített filmzenei blog - ajánlók, érdekességek, ritkaságok.

Friss topikok

Linkblog

Mindennapi filmzene

2011.03.11. 08:00 film-zene

Oroszországból szeretettel (John Barry)

Címkék: james bond kém john barry

 

 

Keresd: Ha a rövid de nagyjából teljes filmzenét tartalmazó album komorsága  magában is ugyanolyan vonzónak hangzik, mint a film alatt.

Kerüld: Ha a Bond zenék során bombasztikus témákat keresel, esetleg alapból elriaszt Frank Sinatra angol helytartójának bársonyos hangja.

James Bond sorozat - II. rész

A brit ügynök (Sean Connery) a Balkánra utazik, hogy kimenekítsen egy kétségbeesett orosz kódfejtőt, akik titkos szovjet technológiát kínál fel a misszió sikeres teljesítésért. A segélykérés és LEKTOR nevű szerkezet ellopása valójában a SPECTRE szervezet ötlete, akik így akarják kivégezni James Bondot egy inkrimináló helyzetben, majd még pénzt is keresnének a kódtörő szerkezet visszaszolgáltatásával. Bár a legjobb bérgyilkosukat küldik az ügynök után, Bond a SPECTRE összes csapdahelyzetét kikerüli, földön, vízen, levegőben menekülve egészen Velencéig, ahol még egy utolsó meglepetés várja saját hotelszobájában...

Az Oroszországból szeretettel azután került megfilmesítésre, hogy Kennedy elnök az eredeti Ian Fleming regényt felvette tíz legnépszerűbb olvasmányának listájára (melyen egyébként ez volt az egyetlen szépirodalmi mű). Az elnöki reklám miatt nemcsak a regény iránt nőtt meg a kereslet, hanem az éppen készülő James Bond filmek is hamarosan a figyelem középpontjába kerültek a tengerentúlon is. Az Oroszországból szeretettel ezt ráadásul úgy érte el, hogy sokkal közelebb áll egy a Hitchcock-féle kémfilmekhez, mint a későbbi Bond kalandokhoz, de hát a sorozat népszerűsége részben ennek a sokszínűségnek is köszönhető.

John Barry már a Dr. No során is részt vett a Bond széria zenei munkálataiban, de ott még csak Monty Norman ötletkezdeményeiből kellett kibontania a James Bond témát. Az Oroszországból szeretettel esetében éppen fordítva történt a munka megosztás: Barry írta meg a teljes zenét, kivéve a főcímdalt, melyet a producerek egy tapasztaltabb dalszerzőre bíztak. A "From Russia with Love" című szerelmetes balladát Lionel Bart, az Olivér! musical szerzője írta és a trubadúr hangú Matt Monro adta elő. Érdekes módon a Bond sorozat első főcímdala nem a tényleges főcím alatt hallható, hanem előbb a filmben egy rádióban bukkan fel, később pedig a stáblista alatt szerepel teljes egészében.

Bár a főcímdalt más írta meg, Barrynek lehetősége volt megismerkedni a motívummal és azt már beépítette az aláfestésbe. Matt Monro dalának instrumentális verziója lett a film szerelmi témája, mely többek között Bond és Tania romantikus éjszakája során is elhangzik a filmben. Barry többi témája között szerepelnek karakterekhez és helyszínekhez köthető témák. Ilyen a SPECTRE hárfás/zongorás témája, mely a nemzetközi bűnszövetkezet központjában bukkan fel többször, illetve a film vége felé az Orient-expressz témája, mely főleg a térképes montázsban letudott utazás során hallható. A Bond téma új, bongókkal megbolondított felvétele Bond küldetése során többször felbukkan, egy különösen vicces összhatású jelenetben pedig a Dr. No-ban használt eredeti téma ordít, miközben 007 igazán izgalmas dolgokat művel: körülnéz a hotelszobájában!

 

Végül fontos megemlíteni egy másik visszatérő motívumot, melyet Barry legelőször ebben a filmben használt. Mivel a James Bond téma nem az ő neve alatt szerepelt, a zeneszerző igyekezett meghonosítani egy másodlagos témát, mely reményei szerint a Bond témával vetekedhetett volna népszerűségében. A szerényen 007 témára keresztelt motívum kétszer is hallható a film során, előbb a cigány tábor megtámadása alatt, majd az orosz nagykövetség felrobbantása során. Barry később még négy filmben használta fel ugyanezt a témát, de a motívum sosem lett olyan sikeres, mint Norman munkája. Az alapvetően sok ismétlődést tartalmazó téma a későbbi filmekben főleg akkor került elő, mikor Barrynek hirtelen sok zenét kellett írnia, ilyen célokra a 007 téma tökéletes volt. [Mivel a YouTube felhasználók nyilvánvalóan nem ismerik a két téma között a különbséget, kénytelen vagyok ezt a gagyi variációt belinkelni]:

A filmzene albumon egy-két meglepetés is található, melyek nem szerepelnek a filmben. A "Death of Grant" tétel második fele például Bond és a szőke gyilkos leszámolásához készült, de nem hallható a filmben. Szintén csak a lemezen szerepelnek azok a keleties hangzású betétek, melyeket Barry kizárólag az album számára rögzített - a "The Golden Horn" illetve a "Leila Dances" tételek azért kerültek a lemezre, mert a filmzenében nincs túl sok egzotikus keleti vonás, a hallgatók pedig ezt bizonyára hiányolták volna a lemezről. Külön enigma a "Guitar Lament" című gyászos pengetés, mely szintén nem szerepel a filmben és több év kutatás után sem tudom megmondani, hogy mi lehet - egy rajongói elmélet szerint ez egy tribute a Kerim Bey-t alakító Pedro Armedaríz nevű színésznek, aki a forgatás alatt öngyilkosságot követett el. Jobb ötletem nem lévén maradjunk ennél...

Összegzés: Az Orszországból szeretettel egy viszonylag rövid album, de mivel az aláfestés is rövid, nagyjából így is teljes képet kapunk a zenéről. Míg a Dr. No esetében a tonnányi karibi dal miatt a tényleges aláfestésből semmi sem került a lemezre, itt nem olyan zavaróak a kizárólag a lemezre szánt tételek. A helyet nem veszik el semmi fontos elől, ráadásul valóban élettel töltik meg az amúgy elég morózus albumot. Ez még nem a tökéletes Bond-koktél, de már legalább a filmzenét szervírozzák a lemezen!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://topscore.blog.hu/api/trackback/id/tr522709989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása